moeders

Niet elke moeder kan lief zijn. Dat is erg. Maar waar. Er zijn moeders, die zo getekend zijn door de oorlogstijd, dat de kinderen dit hebben gemerkt.

Ik zeg dat hardop als ik een workshop geef over herinneringen opschrijven. Dan zijn er reacties. Er zijn mensen die schrikken, en ook mensen die opgelucht kijken. Want zij hebben het zelf ervaren en ja, zoiets is vaak heel moeilijk om over te praten.

Wat te doen, als u een kind bent van een moeder die vol oorlog zat? Mijn advies is: schrijf het op, schrijf het van u af, maak uw hart leeg.

Er zijn ook moeders, die juist door de oorlog voelden: mijn kinderen zullen alleen liefde kennen. Door de Indische Schrijfschool heb ik veel verhalen gehoord over vrouwen die hun kinderen door alles heen wisten te loodsen: de overtocht, het contractpension, gepest worden want het enige donkere kind in de klas zijn. Kinderen die dan toch ‘dubbel hun best’ moesten doen. Die druk was er vaak ook.
Het kind moet eerst volwassen worden om zich af te vragen: hoe heeft mijn moeder dat toch allemaal op kunnen brengen?

Dat is een generatie moeders die nooit meer terugkomt. Moeder zijn in zulke moeilijke omstandigheden.
Het is een belangrijke reden voor mij geweest om de cursus te maken: Schrijf het levensverhaal van uw moeder.
De cursus duurt 10 weken en begint op 2 oktober.

Heeft u het gevoel, dat u uw moeder kent?
Wilt u voorkomen, dat herinneringen vervagen?
Schrijven helpt.
In de video krijgt u alvast vijf korte tips.

(tekst loopt door onder video)

We zitten nu in een zachte nazomer en toch is het zo, dat na september oktober komt, en dan november en dan is het alweer december, de maand van Kerstmis. Hoe dat er dit jaar uit gaat zien met de Corona, weten we niet. Maar wel dat we gevoeliger zijn van binnen. Het zou mooi zijn, als u dan uw moeders levensverhaal op papier heeft staan.

Wanneer u van binnen ervaart, dat het tijd is om het levensverhaal van uw moeder op te schrijven, dan is deze cursus misschien iets voor u. Op de cursuspagina staat hoe zoiets gaat: gemakkelijk en met veel hulp van mij. Klik en lees hier meer over de cursus.
Daar staan ook ervaringen van degenen, die de cursus eerder volgden.

Doet u mee?

Wilt u liever eerst overleggen, dan kan dat natuurlijk ook. U kunt snel een telefoon-afspraak maken via een handig formuliertje. Klik en kijk hoe het eruit ziet. Dan heeft u mij zo aan de telefoon.

Wanneer er een nieuw artikel verschijnt, mail ik een berichtje aan degenen die zich hebben ingeschreven. Dan hoeft u niet te zoeken. Inschrijven kan door op het plaatje te klikken.  Dan krijgt u meteen een ebook cadeau: Drie tips om herinneringen door te geven.

afscheid