Alles is mogelijk, schrijft Paula Gomes

Het goede nieuws is per 1 januari een feit: volgend jaar is Paula Gomes honderd jaar oud. Ze is niet meer onder ons, maar haar boeken hebben we nog. Er is wel een vraag. In haar boek Wie in zijn land niet wonen kan gebeurt iets, waarover ik indertijd aan Paula heb gevraagd: ‘Hoe kan dat?’
Dit schrijft ze:
Op een keer daar in de ziekenhuistuin was ik op het gras in de schaduw van een tamarindeboom in slaap gevallen. Er verscheen een Indonesisch, haast doorschijnend vrouwtje in sarong en wit kanten kabaya. Ze zat op een wit gelakte bank die op het gras stond. Ik ging naar haar toe om te horen wat ze te zeggen had. Haar lippen bewogen. ‘Alles is mogelijk.’ En nog een keer: ‘Alles is mogelijk.’
Dat schrijft Paula. Dat een voormoeder (denk ik) in een droom verschijnt, dat begrijp ik. Zelf heb ik een keer op die manier contact ervaren met mijn overleden grootvader.
Maar dat alles mogelijk is?
Serieus waar, alles?
“Ja hoor, alles kan,” zei Paula met haar mooie zilveren stem toen ik ernaar vroeg. Ze wist het zeker. Ik vroeg door of dit en dat dan ook kon, en elke keer antwoordde ze even vrolijk: “Alles kan.” Ze zei iets over de oorlog en wat erna kwam.
Toen ging het gesprek weer verder en ik dacht, als we elkaar weer zien, vraag ik nog wel eens.
Maar hoe gaat het leven soms.
We zagen elkaar minder.
Toen nauwelijks nog.
En nu kan ik niets meer vragen wegens dat Paula in de hemel resideert.
Kans gemist.
Spijt.
Ik hoop dat u dat gevoel niet heeft. En voorkomen is beter dan genezen, ook hier. Dus als u ooit gedacht heeft, ik ga een levensverhaal schrijven, doe het dan ook. Van uzelf. Van uw ouders. Om te bewaren wat er is geweest, omdat het anders te laat is.
En ik help u daarbij.
Zondag en maandag geef ik een gratis workshop Levensverhaal schrijven. Het is online, dus u hoeft nergens heen. Als u meedoet, dan krijgt u van mij een plan om aan de slag te gaan. En een plan, daarmee komt u verder.
Meer lezen en inschrijven: klik hier voor een nieuwe webpagina

Het is eind juli 2017 toen ik een mail van haar kinderen ontving. Het gaat niet goed met Els. Neef Ron schreef:



Een wonder. Het is zo’n half jaar later, nadat het as van mijn nicht Els was uitgestrooid, dat ik een bericht kreeg van het postkantoor. Of ik wou langskomen. Er was een brief voor mij gevonden, die in een verkeerde postbus heeft gelegen, Het bleek een brief van mijn nicht Els te zijn! Gedateerd op 5 September 2016. Een brief die Els bijna een jaar geleden, voor haar overlijden had geschreven. Op het postkantoor vertelt men dat die brief, per ongeluk, in een verkeerde postbus was terecht gekomen. In de postbus precies boven mijn postbus. Zoiets was mij nooit eerder overkomen. Men heeft welgemeende excuses aangeboden. En men erkent dat de vergissing door iemand van hun medewerkers is gemaakt. Maar natuurlijk was ik allang blij dat zij mij op de hoogte hadden gebracht. Over deze brief van Els, dat die in een verkeerde postbus was terecht gekomen. Heb uitgelegd dat deze brief een “ bijzondere waarde” voor mij had. Want Ibu Els, was inmiddels overleden. Met ernstige gezichten hebben zij geluisterd. En zij hebben mij gecondoleerd. Zij hadden goed begrepen hoe mijn gevoelens waren over die brief. Thuis gekomen was ik even stil. Die brief had al die tijd, in een lege postbus gelegen. Precies boven mijn postbus. Terwijl ik al die tijd, met regelmaat, langs kwam om mijn postbus te openen. Ook toen Els inmiddels was overleden. En ook nog een keer, nadat haar as was uitgestrooid. Het was zo’n zes maanden geleden. Alsof Els daar al die tijd rustig heeft gewacht. Wat een wonder! Dat die brief toch was ontdekt! Ik gaf dit alles door aan de kinderen van Els. Nicht Fransje vond het heel frappant. En nicht Ankie de oudste, ging ervan uit dat het de geest van Els is geweest. Die “gestuurd heeft” zodat die brief te voorschijn moest komen. Zelfs na zo’n twee jaar in een verkeerde postbus te hebben gezeten. Het moest zó gebeuren. Daarom is het géén toeval. Het was zó gestuurd! Door Els. Dat schrijft Ankie mij. Nicht Ankie schreef mij ook : “ Els heeft van boven erop toegezien dat die brief zou terecht komen. Echt een wonder.” Ankie vertelde ook dat Els, toen al, in 2016 zich had afgevraagd, waarom zij nog geen antwoord van mij had ontvangen. En daar was ik stil van. Toen ik dat van Ankie hoorde.






Dit schoolgebouw is op 24 november 1910 geopend















